Eliade și religiile australiene

În fapt, caracteristica distinctivă a australienilor și a altor populații primitive nu este lipsa istoriei, ci modul lor specific de a interpreta istoricitatea umană. Și ei trăiesc în istorie și sunt modelați de evenimentele istorice, dar nu au o conștiință comparabilă […] Aborigenii nu consemnează evenimente istorice într-o ordine cronologică ireversibilă. Evenimentele și inovațiile care, imperceptibil dar continuu, le-au transformat existența, au fost transferate în era mitică; altfel spus, ele au devenit parte din istoria sacră a tribului. La fel ca majoritatea popoarelor arhaice, australienii nu atribuie nici o valoare cronologiei reale. Așa concluzionează Mircea Eliade studiul său introductiv Religii australiene (apariție la Editura Herald), lucrare pe care o poți găsi aici. Această concluzie este fundamentală pentru încercarea descifrării unei părți din istoria celei mai vechi culturi continue a lumii, a aborigenilor australieni.

În partea de început a studiului său, Mircea Eliade demontează viziunea vestică, care a prevalat pe parcursul secolului al XX-lea, cu privire la primitivismul structurii religioase a aborigenilor australieni. Ulterior acestei introduceri, pe alocuri dificile, printr-o continuă raportare la studii de istoria religiilor, Eliade pătrunde în ritualurile spirituale ale triburilor australiene din partea de nord a continentului, zona cea mai dens populată și astăzi de populațiile indigene.

Conform lui Eliade, aborigenii sunt comparabili, din punct de vedere cultural, doar cu locuitorii Țării de Foc, boșimanii din deșertul Kalahari și unii dintre eschimoșii arctici. Printre particularitățile acestei culturi deosebite se numără raportarea constantă la perioada visului, (apariția ființelor supranaturale), caracterul dual al sufletului uman (sufletul muritor ia naștere la contactul sexual dintre părinți, pe când cel de-al doilea, nemuritor, îi determină pruncului întreaga personalitate și trăsăturile), conexiunea mitică cu pământul.

Eliade descoperă chiar similitudini ale viziunii prezente la anumite triburi aborigene cu cele ale lui Platon: Pentru Platon, la fel ca și pentru Aranda, obiectele fizice ajută sufletul să-și amintească identitatea sa reală. Cu această deosebire: pentru Platon, prin moarte sufletul devine capabil să contemple Ideile și astfel să participe la Cunoaștere. Pentru Aranda, cunoașterea în cauză nu este de natură filozofică, ci mitică și ”istorică”: prin inițiere, novicele descoperă ce a făcut el in illo tempore; el nu învață idei, ci propriile sale fapte primordiale și semnificația lor.

Un alt aspect interesat relevat de Eliade în privința culturilor aborigene vizează procesul de maturizare al copiilor. Prin ritualuri specifice, novicele moare pentru lumea profană a copilăriei și inocenței iresponsabile, lumea ignoranței, și se pregătește pentru renașterea ca ființă spirituală. Totodată, religia triburilor aborigene prezintă anumite similitudini cu creștinismul – în viziunea anumitor triburi, viața oamenilor a apărut ca urmare a unui păcat inițial.

Deși istoria nu este relevantă pentru aborigeni, aceasta a influențat decisiv ritualurile și viziunile religioase. Contactul cu civilizația vestică a alterat, poate iremediabil, viziunile milenare. Datinile continuă să fie respectate cu preponderență în nord și în centru, dar cu schimbări semnificative. Tinerii aculturalizați sunt impresionați de puterile aparent nelimitate ale oamenilor albi și ei speră să obțină puteri comparabile prin magie. Convingerea lor este că, la fel ca vracii, și ei pot să proiecteze o asemenea putere magică și să ucidă de la distanță.

Cartea lui Eliade nu poate fi privită ca o ușoară lectură de beletristică, însă, după parcurgerea etapelor introductive, devine o lucrare captivantă prin relevarea particularităților unei culturi aparte și fascinante, și în același timp inaccesibile, prin raportare la bariera geografică. Religii australiene nu este o carte de luat la plajă sau de citit în metrou, însă este o lectură extrem de potrivită pentru oricine este pasionat de istoria religiilor, a dezvoltat o pasiune pentru Australia sau are o anume conexiune cu această țară, cum este cazul subsemnatului.


Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *