Diogene cel cinic și negarea valorilor convenționale

Diogene din Sinop este unul dintre personajele cele mai interesante din lumea antică, modul său de viață și valorile promovate fiind unele cu totul noi, atât în epocă, cât și în ziua de astăzi. Acesta s-a născut undeva între anul 420 și 400, înaintea erei noastre, urmând să treacă în neființă în 323, după o viață plină de controverse.

Diogene nu a rămas în conștiința populară prin scrierile sale, care nu au supraviețuit, ci prin ideologia impusă, fiind fondatorul curentului cinic din filosofie (despre viața acestuia poți citi în cartea Filosofi cinici – o poți găsi aici). Prin abordarea sa nonconformistă, detașată de modul de viață comun al oamenilor, Diogene atinge și aspectul religios, sau, mai bine zis, îl neagă. De unde acest refuz de aliniere la viziunea religioasă? Dintr-un refuz general împotriva valorilor din societate. Se spune că Diogene locuia într-un butoi, averea sa era reprezentată de haina pe care o purta, de toiagul său și de sacul pentru merinde. Bunele moravuri erau interpretate într-o variantă proprie, Diogene urinând de mai multe ori în public sau în direcția anumitor persoane, masturbându-se în public, apărându-și acțiunile prin analogia cu alte nevoi fiziologice, contemplând situația în care senzația de foame ar putea fi înlăturată prin simpla atingere a zonei abdominale.

Diogene filosofie a religie cinism

În termeni ai credinței religioase, Diogene urmează câteva principii, neancorate într-o filosofie bine delimitată:

  • Viziunea sa cinică urmărește detașarea individului de emoție, care, odată reușită, îl poate transforma pe acesta în propriul său model de divinitate;
  • Deși nu este de acord cu varianta de credință religioasă promovată de către societate, Diogene nu exclude posibilitatea existenței unei realități diferite față de cea percepută;
  • Cu toate acestea, o realitate diferită este văzută utilă doar în măsura în care servește scopurilor cinicilor, necomplicând viața oamenilor în mod inutil;
  • Moartea nu reprezenta un subiect de interes pentru Diogene, acesta cerând să fie aruncat la zidurile cetății, pentra a servi drept hrană animalelor; acesta spunea că această perspectivă nu îl îngrijorează, pentru că nu va fi impactat de felul în care corpul său va fi tratat după moartea sa, ironizând astfel și preocuparea oamenilor pentru acest subiect;
  • Viața, în opinia sa, trebuie trăită în acord cu rațiunea și cu natura, astfel că această legătură este mai importantă decât regulile sau convențiile polis-ului;

Diogene a rămas celebru și pentru obiceiul său de a merge în plină zi cu o lampă aprinsă, în căutarea unei ființe umane. Prin modul său neconvențional de viață, neschimbat nici în fața lui Alexandru cel Mare (întâlnindu-se, Alexandru l-a întrebat pe Diogene dacă poate face ceva pentru el, la care acesta i-a răspuns că se poate da din calea soarelui), Diogene a atras admirația multora. Desigur, comportamentul său a fost și dezaprobat, Platon fiind unul dintre cei care dezaprobau compartamentul lui Diogene, pe care îl considera un Socrate devenit nebun. Diogene rămâne unul dintre cele mai fascinante personaje ale istoriei, rămânând în restrânsa categorie a ”nebunilor frumoși”.

Diogene, filosofie a religiei, filosofie

 


Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.

5 thoughts on “Diogene cel cinic și negarea valorilor convenționale

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *