Filosofie altfel

Mic îndreptar al războiului just

Războiul a însoțit, în diverse forme, societatea umană de la începuturile sale și iată că, din păcate, până în prezent. Pe fondul consecințelor devastatoare ale războiului, una dintre preocupările filosofilor a fost reprezentată de analizarea războiului just sau drept – acel conflict care îndeplinește criteriile necesare pentru a își găsi justificare.

Toma de Aquino, Sfântul Augustin, Hugo Grotius și John Rawls sunt unii din filosofii care au fost preocupați de războiul just, o parte dintre argumentele pe care aceștia le-au prezentat regăsindu-se, în contemporaneitate, în literatura de specialitate. Rezumând idei vechi și noi, putem afirma următoarele:

  • Războiul este drept dacă este purtat la ordinul principelui (șefului statului), dacă vizează o cauză dreaptă (repararea unei acțiuni injuste) și dacă vizează promovarea unei intenții juste, care conduce la un bine comun sau la evitarea unui rău comun;
  • Primele două argumente prezentate mai sus, care își au originea în filosofia lui Toma de Aquino, au fost preluate și în actuala teorie de specialitate a războiului drept, la care se adaugă necesitatea existenței unei șanse rezonabile de atingere a obiectivelor prin urmarea căii armate;
  • Războiul reprezintă ultimul resort al acțiunilor adoptate, acesta trebuie să respecte principiul proporționalității și să diferențieze între atacarea țintelor civile și celor militare;
  • John Rawls a stabilit șase criterii pentru aprecierea unui război ca fiind just: scopul conflictului trebuie să vizeze obținerea unei păci de durată, forțele armate trebuie să deosebească combatanții de civili, drepturile omului sunt respectate (indiferent dacă ne raportăm la soldați sau civili), războiul este purtat doar împotriva popoarelor expansioniste, iar utilizarea principiului utilitarismului pe câmpul de luptă este minimă. În plus, la finalizarea confruntărilor se încearcă atingerea unei păci juste, care să nu sădească germenii unui conflict viitor.

Adițional celor prezentate, în literatura de specialitate există diferențierea între justețea războiului și justețea comportamentului în timpul războiului, distincție consacrată de Michael Walzer, autor cunoscut pentru lucrarea Just and Unjust Wars (o poți găsi aici). În privința justeții din timpul confruntărilor se încadrează și prevederile care interzic utilizarea armelor chimice sau anumitor tipuri de muniție și folosirea tertipurilor în război (utilizarea uniformelor sau emblemelor părții adverse sau a unei terțe părți, mimarea predării sau armistițiului, etc).

războiul drept

În contextul celor prezentate și analizând relatările presei internaționale cu privire la agresiunea Federației Ruse din Ucraina, devine foarte ușor de analizat și observat că partea ucraineană desfășoară în clipele de față un război just, purtat din necesitate. Iar în cazul în care, din nefericire, ne vom mai afla în fața unor situații similare, este util a folosi argumentele filosofice prezentate mai sus ca un mic îndreptar de teorie în analiză belică.


Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.

Leave a Reply

Your email address will not be published.