Anders și cursa omului către distrugere

Gunther Anders (1902-1992) a fost un filosof german asociat Școlii de Frankfurt, care a privit cu îngrijorare evenimentele din cel de-al doilea război mondial, ca un preludiu al distrugerii umanității. Anders (în germană înseamnă diferit), pe numele său real Stern, a adoptat acest pseudonim cu care s-a identificat pentru tot restul vieții, pentru a limita efectele persecuției la adresa sa, pe baza originilor sale evreiești.

Anders a fost căsătorit de trei ori, primul mariaj fiind cu Hannah Arendt, ambii studenți ai lui Heidegger. După perioade de emigrare petrecute în Franța și în Statele Unite ale Americii, Anders s-a stabilit la Viena, de unde avea să scrie cea mai cunoscută operă a sa, în două volume : Obsolescența omului (poți găsi volumul I aici, iar volumul doi aici).

Cele mai importante idei ale filosofiei politice ale lui Anders au fost următoarele :

  • Holocaustul și lansarea bombei atomice asupra Japoniei au fost posibile ca urmare a progreselor tehnologice, care, cu timpul, pot conduce la distrugerea întregii omeniri ;
  • Astfel, celebra zicală a lui Carl von Clausewitz, conform căreia războiul este continuarea politicii prin alte mijloace se poate transforma în războiul este anularea politicii, prin distrugerea totală pe care o poate antrena;
  • Avansul tehnologic contribuie la dezumanizare și distrugere planetară nu doar din perspectiva armelor, dar și a proceselor de producție automatizate, care împiedică omul să mai reflecte la impactul real al tuturor activităților industriale asupra planetei;
  • În epoca actuală, omul refuză să admită pericolele generate de schimbările climatice sau epuizarea resurselor naturale, găsind refugiu în ignoranță sau chiar în consumul excesiv.

Cu o viziune similară cu a lui Adorno și dezvoltând idei similare cu cele din cartea Deteriorare garantată! Eseu despre obsolescența programată, despre care am discutat în acest articol, Anders constată efectele distructive ale societății de consum asupra omului, care devine forțat să se conformeze sau să devină izolat de restul semenilor.


Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *