Fan Li, născut în 517 înaintea erei noastre, este considerat a fi primul economist chinez, influența acestuia fiind una considerabilă în epocă, cât și mult după dispariția sa. Acesta a fost un om de vază, consilier la casa regală, iar printre scrierile sale se numără și o carte în care dezvoltă noi concepte economice, care în limbajul contemporan s-ar încadra în categoria business management.
Una dintre ideile de bază pe care le-a dezvoltat în societatea agrară a epocii a fost aceea de a cumpăra cu preț mic, pentru a vinde mai departe la un preț ridicat. Lui i se atribuie prima lucrare scrisă despre piscicultură, cât și una dintre primele lucrări pe teme economice, Regulile de aur pentru succesul în afaceri. Iată care sunt o parte dintre aceste reguli, în viziunea lui Fan Li:
- Abilitatea de a rămâne concentrat în afacere: găsește un scop clar în viață și în afacere și nu te abate de la el;
- Abilitatea de a fi organizat;
- Abilitatea gestionării plăților: aigură-te că primești ceea ce îți este datorat;
- Abilitatea de a folosi și a gestiona resursa umană: folosește angajații într-un mod care să le permită să își valorifice calitățile;
- Abilitatea de a analiza oportunitățile pieței și amenințările acesteia: cunoaște ce se cere pe piață, în funcție de specificul zonei;
- Abilitatea de a previziona: cunoaște ciclurile pieței;
De asemenea, Fan Li propune reguli de aur și pentru modul de ”așa nu” în gestionarea afacerii, cele mai importante idei fiind următoarele:
- Nu fi ostentativ: nu cheltui mult pentru a crea impresie;
- Nu fi neglijent în colectarea datoriilor: lipsa de rapiditate în acest sens poate afecta lichiditatea;
- Nu înșela pe alții: afacerile se dezvoltă pe baza încrederii;
- Nu cumpăra necumpătat folosind bani împrumutați: creditul nu reprezintă o condiție pentru a cheltui nesăbuit;
- Nu neglija economisirea: atunci când afacerea trece printr-o perioadă slabă, cei care nu au bani vor falimenta, în timp ce ceilalți pot continua;
Astfel, Fan Li pune bazele unui set de reguli în afaceri ce a dăinuit timpului, devenind un element clasic al culturii chinezești. Și ce este important de adăugat, el nu a fost doar un teoretician, întrucât după retragerea sa din activitatea politică, și-a concentrat eforturile pentru dezvoltarea propriei afaceri, devenind celebru pentru succesul său antreprenorial.
Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.
2 thoughts on “Fan Li și antreprenoriatul antic chinezesc”
OK!
Si cand te gandesti ce departe eram noi, ca si popor, la vremea respectiva…