Deși filosofia își are originea și dezvoltarea în Grecia, de-a lungul secolelor dezvoltându-se cu preponderență în Europa, nu trebuie să considerăm această dezvoltare demografică ca fiind una exclusivă. Lumea arabă, mai ales în perioada sa de ascensiune, a contribuit la dezvoltarea matematicii, a astronomiei, a chimiei, a opticii, dar și a filosofiei, iar unul dintre cei mai importanți gânditori arabi a fost Abu Yusuf Ya‘qub ibn Ishaq Al-Kindi, care a trăit în zona Irak-ului modern, în jurul perioadei 800-870. Acesta a fost primul filosof de origine arabă care avea să exercite o influență semnificativă asupra culturii islamice prin prisma filosofiei.
Până la a-și defini propriile percepții, Al-Kindi a lucrat la traducerea lucrărilor filosofilor greci, Aristotel având o influență majoră asupra viziunii sale. În viziunea gânditorului arab, filosofia este o incursiune către aflarea adevărului, iar cum Dumnezeu reprezintă primul adevăr, filosofia studiază în principal aspectele teologice.
În lucrarea sa principală, Despre filosofia primă – o poți găsi aici, Al-Kindi dezvoltă următoarele idei despre divinitate:
- Dumnezeu este singurul aspect unic al universului: un animal este unic în sine, dar face parte dintr-o specie, un individ este unic, însă face parte din specia oamenilor, iar un corp, deși unic, este alcătuit din mai multe elemente; prin urmare, nimic, în afara lui Dumnezeu, nu este unic, fără a fi susceptibil multiplicării prin apartenența la un tot;
- Dumnezeu este singurul agent veritabil din lume, întrucât orice se întâmplă este mijlocit de către el, în timp ce toate celelalte elemente ale vieții acționează atât ca și cauzatori de evenimente, cât și ca mijloace de realizare a evenimentelor;
- Sufletul este o substanță nematerială, legată prin corp doar din cauza faptului că necesită un corp pentru a funcționa;
- Sufletul este comparat cu o corabie; în momentul în care corabia ancorează lângă o insulă, atunci când va reporni în voiaj, îi va lăsa în urmă pe pasagerii care nu se întorc la timp pentru îmbarcare; asemenea, un suflet care este mult prea atașat de lucrurile materiale va suferi ulterior, deoarece lucrurile materiale ne sunt luate, precum insula le este luată pasagerilor corabiei;
- Sufletul trebuie să se afle în cautarea stimulării intelectului, întrucât atunci când o persoană moare, sufletul urmează a se detașa de corp și a supraviețui ca un component imaterial;
Deși influența ideilor lui Al-Kindi în domeniul filosofiei politice nu au fost primite cu entuziasm pe măsura evoluției culturale arabe, influența acestuia rămâne una considerabilă prin prisma traducerilor realizate, cât și prin faptul că a deschis calea pentru dezvoltarea filosofiei în lumea arabă.
Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.
One thought on “Al-Kindi și viziunea arabă primară asupra divinității”
Ok!