Jean Bodin și introducerea noțiunii de suveranitate

Posted on Posted in Filosofie politică

Jean Bodin (1529/1530-1596) este unul dintre marii teoreticieni politici ai secolului al XVI-lea, acesta fiind înzestrat cu o capacitate intelectuală neobișnuită, ce i-a permis să fie avocat, economist și filosof. Acesta rămâne un personaj extrem de interesant și, în parte controversat, anumite aspecte ale vieții sale rămânând necunoscute, în timp ce, la nivel doctrinar, anumite afirmații i-au fost interpretate eronat, fiind decontextualizate.

Cea mai importantă lucrare a sa, Cele șase cărți ale Republicii, sintetizează foarte bine gândirea renascentistă franceză despre politică și sistemul juridic. Cu o carieră politică sinusoidală, de la a fi deținut, la a ajunge în anturajul regal și a fi apoi căzut în dizgrație, Bodin a încercat să militeze pentru pace. Astfel, deși catolic, Bodin a susținut dialogul în timpul războaielor religioase din Franța de la acea vreme, fiind de părere că prin dialog s-ar putea ajunge la un punct de vedere comun.

jean bodin, espresso filosofic

Principala contribuție a lui Bodin în materie de filosofie politică este aceea de a introduce conceptul de suverinate. Ideile majore ale lui Bodin se rezumă astfel:

  • Suveranitatea este percepută ca fiind gradul cel mai înalt de putere în cadrul republicii asupra cetățenilor săi, însă aceasta are un rol important și în afara republicii, în materie de război și de relații internaționale;
  • Bodin face diferența dintre formele statului și formele de guvernământ, subliniind că, deși diferențiem monarhiile, aristocrațiile și democrațiile, putem avea și monarhii aristocratice sau monarhii democratice;
  • Filosoful francez face această remarcă pentru a diferenția, în special, monarhiile despotice de cele tiranice, afirmând că despotismul este legal și uneori justificat, în timp ce tirania este mereu nejustificată și ilegală, făcând astfel diferențierea între tratamentul aplicat unei populații în urma unor războaie juste sauinjuste;
  • În definirea suveranității, Bodin folosește termenul de putere absolută, însă nu în modul de putere nemărginită (în acceptațiunea modernă), ci o putere mărginită de dreptul natural și divin.

În contextul războaielor religioase din epocă, Bodin propune astfel puterea absolută (în sensul prezentat mai sus) a monarhilor, ca și mijloc de a atinge pacea, fapt ce avea să îi atragă, parțial nemeritat, eticheta de susținător al absolutismului. Bodin rămâne unul dintre marii erudiți ai secolului al XVI-lea, acesta tratând o varietate de subiecte, inclusiv aspecte legate de îngeri, demoni sau vrăjitorie.


Dacă dorești să primești newsletter-ul lunar, care cuprinde toate articolele din luna curentă, te poți abona mai jos.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *