Dao sau către ce să îți călăuzești viața

Cum este cel mai bine să îți trăiești viața? Iată o întrebare la care mulți au încercat să răspundă. Dacă ne raportăm la prezent, găsim multe sfaturi, pe care nu le putem încadra totuși în cadrul unui tipar filosofic. Însă, dacă ne întoarcem în timp, găsim diverse modele filosofice pentru o viață mai bună. Cele mai cunoscute ne sunt cele ce ne parvin prin intermediul gândirii elenistice, însă astăzi ne vom îndrepta atenția către un model chinezesc.

Cartea Vorbe meșteșugite despre Dao, Zhuangzi, Editura Herald, 2014, ne conduce pe calea înțelepciunii din secolul al IV-lea dinaintea erei noastre, perioada aproximativă în care a trăit Zhuangzi, sau maestrul Zhuang, dacă ar fi să traducem particula zi, de la finalul numelui său. Întreaga lucrare se călăuzește după Dao, concept care s-ar putea traduce sub ideea de a merge înainte, de cale sau drum și care presupune integrarea individului în natură prin non-acțiune, termen care presupune neefectuarea niciunui demers care să contravină cursului firesc al lucrurilor.

dao, zhuangzi

După partea introductivă, care realizează o bine-venită introducere în filosofia din China Antică, în general, și în daoism, în particular, urmează patru secțiuni principale. Prima dintre ele, Dao, conține pasaje care trimit la măreția Dao și la avantajele găsirii sale. Astfel, odată întors la rădăcinile sale, nici unul nu mai are cunoaștere. Nedeslușit și neștiutor, își sfârșește viața, dar n-o părăsește.

A doua parte este dedicată cunoașterii. Deși un subiect aparent banal, Zhuangzi ne arată complexitatea cunoașterii. În lumea subcerească, fiecare caută să știe ceea ce nu cunoaște, dar nimeni nu caută să știe ceea ce cunoaște. Fiecare știe să critice nepriceperea celorlalți, dar nimeni nu știe să-și critice propria nepricepere. În plus, după cum vedem atât de des și în jurul nostru, oamenii acceptă păreri asemănătoare cu ale lor și le resping pe cele diferite. Consideră adevărată asemănarea și neadevărată deosebirea.

Prefațând unele din învățămintele stoicismului, Zhuangzi știe că celui care îl găsește pe Dao moartea nu-i aduce nefericire, căci știe că începutul și sfârșitul nu pot avea cauză. Și pentru că anterior am amintit de nepărăsirea vieții, în această secțiune aflăm cum ne putem păstra viața: să-l poți cuprinde pe Unu (concept întâlnit și la Plotin) și să nu-l pierzi niciodată, să știi ce este fast și ce este nefast fără a consulta sorții și vrăjitoarele, să te poți opri la timp, să poți renunța la orice, să poți lăsa deoparte greutățile celorlalți, să cauți să cunoști problemele tale, să poți fugi de tentații, să poți fi simplu, să poți redeveni prunc.

A treia parte ne introduce oamenii aparte, cei pentru care viața este câștig, iar moartea pierdere; dar și moartea este câștig, iar viața pierdere, cei cărora cele zece mii de lucruri nu ajung să le tulbure inima. În categoria oamenilor aparte Zhuangzi îi introduce pe cei care aleg calea lui Dao și se îndepărtează de pozițiile privilegiate din societate: cel care a trăit fără ranguri și onoruri și a murit fără să primească nume postum, nu a adunat averi și nu a lăsat un renume în urma lui – acesta se numește om mare. Ideea este reluată în partea a patra, dedicată filosofilor, în care descoperim nevoia de a ne descoperi pe sine, netemându-ne astfel de nicio pierdere.

În final, descoperim scurte povestiri cu tâlc, fiecare având legături cu Dao. Amintesc aici cele opt defecte esențiale și patru neajunsuri importante ale oamenilor – 1. a face un lucru care nu te privește, 2. a aduce în discuție ceva ce nu interesează pe nimeni, 3. a veni în întâmpinarea speranțelor celorlalți, 4. a vorbi fără a face diferență între adevăr și fals, 5. a vorbi cu plăcere despre defectele oamenilor, 6. a rupe relațiile de prietenie și a-i părăsi pe cei apropiați, 7. a lăuda și a defăima pentru a face rău celorlalți, 8. a fi fățarnic și a urmări să obții prin forță ce dorești; 1. a te ocupa cu plăcere de treburi însemnate, 2. a pretinde că ai cunoștințe și a te amesteca în treburile altora în folosul tău, 3. a-ți vedea greșelile și a nu le îndrepta, 4. a-i aproba pe cei care gândesc ca tine și a-i denigra pe cei care gândesc altminteri.

Deși nu va fi ușor să descifrați toate comorile ascunse printre cuvintele lui Zhaungzi, fără a avea cunoștințe despre cultura din China Antică, cartea Vorbe meșteșugite despre Dao conține adevărate bijuterii despre viața de zi cu zi a oamenilor și despre modul în care ne putem face existența mai bună, mai liniștită și mai folositoare. Calea lui Dao nu este despre perfecțiune, ci despre armonie, în limitele naturale.  Tocmai pentru că nu avea nici o înzestrare, ieri, copacul de pe munte a rămas să-și sfârșească zilele date de Cer. Tocmai pentru că nu avea nici o înzestrare, astăzi, gâsca stăpânului a fost tăiată. Maestre, ce poziție ați adopta? Râzând, Zhuangzi ne răspunse: Aș adopta poziția dintre înzestrare și neînzestrare.


Ți-a plăcut articolul? Atunci înscrie-te în comunitatea Espresso Filosofic. Primești primul cele mai recente articole și perspective despre filosofie.

One thought on “Dao sau către ce să îți călăuzești viața

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *